- Aktualizováno 10. 5. 2014 6:13
Turecký pojištěnec by se měl pro uplatnění nároku na zdravotní péči při přechodném pobytu v ČR na základě Smlouvy zaregistrovat u některé z českých zdravotních pojišťoven.
- Česká zdravotní pojišťovna mu vydá Potvrzení o registraci, se kterým se turecký pojištěnec v případě potřeby obrací na zdravotnické zařízení.
- Turecký pojištěnec předloží lékaři výše uvedené Potvrzení, na němž je uvedeno zejména zvlášť generované číslo pojištěnce v ČR, doba, po níž má nárok na zdravotní péči a rozsah zdravotní péče, na který má nárok.
- V tomto případě je turecký pojištěnec považován za českého pojištěnce a jeho péči reviduje a hradí česká zdravotní pojišťovna, která mu Potvrzení vydala.
- Rozsah poskytované péče se řídí tím, co je na Potvrzení uvedeno. V naprosté většině případů to bude nutná a neodkladná péče.
Výjimečně může jít o péči plánovanou. Ta by však musela být předem se zdravotnickým zařízením domluvena. - Hospitalizace zaregistrovaného pojištěnce s nárokem na nutnou a neodkladnou péči by měla být bezodkladně oznámena české pojišťovně, která mu vydala Potvrzení, pokud možno prostřednictvím formuláře Oznámení o nemocničním léčení CZ/TR 113. Oznámení lze provést i neformálně.
Úhrada péče poskytnuté na základě Smlouvy o sociálním zabezpečení mezi ČR a Tureckem
Česká pojišťovna v místě pobytu hradí a reviduje péči poskytnutou registrovanému tureckému pojištěnci ve stejných termínech a za stejných podmínek jako za své pojištěnce.
Vykazuje se výkonovým způsobem podle vyhlášky č. 134/1998 Sb. v platném znění, kterou se vydává seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami. Hradí se na základě vyhlášky, kterou se stanoví výše úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění pro dané pololetí s použitím hodnoty bodu v lůžkové péči a u ostatní zdravotní péče podle výsledků dohodovacího řízení vydaných v příslušném Věstníku MZ ČR podle jednotlivých segmentů
POSTUP V PŘÍPADĚ, ŽE SE TURECKÝ POJIŠTĚNEC U ČESKÉ ZP NEREGISTROVAL A PŘEDKLÁDÁ POSKYTOVATELI DOKUMENT VYSTAVENÝ TURECKOU INSTITUCÍ (TR/CZ111)
Pokud se Turecký pojištěnec u české zdravotní pojišťovny předem nezaregistroval, potřebuje neodkladné ošetření a předloží ve zdravotnickém zařízení pouze Turecký formulář TR/CZ 111 (Potvrzení o nároku na věcné dávky při přechodném pobytu v ČR), je třeba rozlišovat, zda jde o ošetření ambulantní, nebo o hospitalizaci.
V případě hospitalizace si turecký pojištěnec přímo v nemocnici vybere českou pojišťovnu, která bude nadále jeho pojišťovnou v místě pobytu.
- Na tuto pojišťovnu se nemocnice obrátí s jeho formulářem TR/CZ 111 a požádá ji, aby tohoto pacienta zaregistrovala.
- Zároveň oznámí této pojišťovně jeho hospitalizaci, a to pokud možno prostřednictvím formuláře Oznámení o nemocničním léčení CZ/TR 113, na němž vyznačí především diagnózu a předpokládanou dobu hospitalizace pacienta. Oznámení lze provést i neformálně.
- ZP tureckého pojištěnce zaregistruje. Touto dodatečnou registrací na sebe pojišťovna bere povinnost úhrady takto poskytnuté péče.
V případě ambulantního ošetření bude po makedonském pojištěnci vyžadována hotovostní platba, i když disponuje v Turecku vystaveným formulářem.
- Lze ho v tomto případě upozornit na to, že si takto uhrazenou částku může po návratu do Turecka nechat refundovat.
- Výše úhrady by měla odpovídat maximální ceně hrazené v rámci českého systému veřejného zdravotního pojištění.
- Pokud by však z nějakého důvodu nemohl nebo přímo odmítl zaplatit, může se lékař s jeho v Turecku vystaveným formulářem obrátit na některou z českých zdravotních pojišťoven a požádat ji o dodatečnou registraci ošetřeného tureckého pojištěnce. Touto dodatečnou registrací by na sebe pojišťovna vzala povinnost úhrady takto poskytnuté péče.
POSTUP V PŘÍPADĚ, ŽE SE TURECKÝ POJIŠTĚNEC OBRACÍ NA POSKYTOVATELE BEZ DOKLADU O REGISTRACI U ZP, I BEZ FORMULÁŘE TR/CZ111 VYSTAVENÉHO TURECKOU INSTITUCÍ
V případě, že jde o ambulantní ošetření, je po něm vyžadována hotovostní úhrada. Lze jej upozornit na možnost refundace částky po návratu na území státu, kde je pojištěn.
V případě hospitalizace existují dvě možnosti.
- Účtovat náklady přímo pacientovi (v případě, že jde o krátkodobé ošetření a lze předpokládat, že bude péče pacientem uhrazena), nebo
- pokusit se získat jeho nárokový doklad z Turecka (lze i prostřednictvím české ZP nebo CMU).
Kontakt na turecké styčné místo pro oblast zdravotního pojištění naleznete zde
Pokud jsou účtovány náklady pacientovi, měla by být jejich výše omezena maximální cenou platnou v rámci českého veřejného zdravotního pojištění.
Pokud se poskytovatel pokusí získat nárokový doklad, měl by od pacienta nejdříve zjistit, kde je pojištěn.
Vyžádání dokladu může proběhnout i např. prostřednictvím rodinného příslušníka nebo doprovodu hospitalizovaného pacienta. Po získání dokladu se nemocnice může na českou pojišťovnu obrátit se žádostí o dodatečnou registraci pacienta.
V každém případě může česká zdravotní pojišťovna zaregistrovat cizího pojištěnce a tím na sebe převzít povinnost úhrady poskytnuté péče pouze v případě obdržení formuláře TR/CZ 111 o nároku na věcné dávky při pobytu v ČR, kterým Turecký nositel zdravotního pojištění de facto potvrzuje, že za péči uhrazenou výpomocně na území ČR zaplatí.